Vad hände sjukvården?



I en vecka har jag sökt vård för magsmärtor som jag trodde berodde på koparspiralen som jag satt in efter graviditeten, efter ett mvc-besök förra fredagen så kanske de var en infektion jag hade men då var de fredag em så då hade läkaren gått hem för helgen så jag fick inte komma in för ens tisdagen där på. Sen väl på läkarbesöket så fick jag lämna ett litet blodprov för att kolla infektion, nej ingen infektion. Han klämde lite på magen å javisst de gjorde ont men fick återkomma om de blev värre. Ja de blev lite bättre under veckan men hade ju fortfarande lite ont.
I fredag fick jag fruktansvärt ont och började även bli varm så ringde HC igen och fick en tid hos samma läkare igen, de gjorde ont att sätta sig i bilen, de gjorde ont att gå. Väl inne hos läkaren blev de ingen kontroll, jag sa för tredje gången till dom att om ni skulle plocka ut spiralen så känns de verkligen som att allt skulle släppa men fick som svar att dom tycker ju inte helst att man ska göra det, å javisst dum som jag är så håller jag väl lite med för de är ju himla smidigt med den, inge piller som man ska komma ihåg och inga hormoner som man proppar i sig... Läkaren visste inte alls vad de kunde vara.. Utan ist att de kan nog gå över av sig själv.. För infektion var de ju inte för de hade dom kollat i tisdags.. även fast jag ringde och sa att jag var varm. Men då istället bad jag om att få komma in på kvinnoklinken för att göra UL o se så de inte var några cystor så en remiss skulle han skicka till dom och då kanske jag skulle få komma in nästa vecka och kolla de. Ja så då var de bara att åka hem med den fruktansvärt onda magen igen.
Väl hemma så börjar de stråla smärta upp i ryggen och jag fick frossa från helvetet, ringde mamma, hon ringde 1177 för jag var inte kapabel att prata, och de var bara att komma in. Väl inne, jag hade 39C i feber, 130 i puls och skakade som ett asplöv, på 2 röda kom läkaren, aldrig varit med om att de gått så fort.
Han sa om de är en infektion så måste dom ta ut spiralen men jag bad om att dom skulle göra de iaf, å visst inga problem de!
Han behövde ju bara göra en snabb titt för att se att de var en infektion jag hade, i livmoder/äggledarna (får svar efter odling). Han plockade bort spiralen och med de försvann all smärta, medans jag ligger där säger han att jag nu måste bli inlagd i minst 2 dygn för att få antibiotika intravenöst, min tårar bara spruta rakt ut, han försökte lugna mig med att de kommer att bli bra men jag sa skit i mig jag har min dotter hemma som också har feber..... Han sa att man kan ju lösa de om Melanio och Millie ska komma och ligga på avd med mig men de blir ju inte bättre för varken henne eller mig..
Efter undersökningen så så sa läkaren att de var ju synd att jag inte fick hjälp tidigare så hade de inte blivit så här allvarligt. Ja... vad ska man säga och även han tyckte de var förjävligt att jag inte fick hjälp på HC eller att dom inte råde mig att plocka ut spiralen... (Och nu idag sa läkaren att de var just den som var boven i dramat..)
Men nu två dygn senare, med antibiotika i dropp, 4 påsar hann jag med och en vätskedropp, febern har gått ner, smärtan borta och jag har verkligen haft en underbar vårdpersonal runt mig som lyssnat och tagit mig på allvar. Idag fick jag tur som va åka hemma till min älskade familj, otroligt trött, ingen ork i kroppen men en otroligt lättad mamma Ida, som får pussa på make och dotter och slippa den jävla spiralen!
Om detta är något jag tänkt gå vidare med, de vet jag inte, men ska iaf börja med att prata med min BM imorgon.
FÖR detta ska ingen annan få råka ut för!

Kommentarer
Postat av: Malin Karlsson

Ursh och fy! Man blir förbannad när man läser sånt här! Vilken tur att du mår bättre nu iaf :) Kram

2011-10-09 @ 22:49:11
Postat av: Frugan

Men fy faan vad otäckt!! Nu blev jag ännu en gång övertygad om att jag aldrig kommer stoppa in en såndär.. Hoppas du mår bra nu frugan <3

2011-10-09 @ 22:49:28
Postat av: Emelie

Men herregud din stackare! Vilken tur jag kände att jag haft nu ändå! Vad precist att vi fick samma problem med spiralen nästan samtidigt ;p Jag hoppas att du bättrar på dig snart och även lilla Millie. Med Lilly är det bara bra :) Jag hoppas att antibiotikan tar ordentligt så jag slipper åka in mer till Östersund för snart far min sambo igen och åka själv med Lilly har jag ingen lust med! Kramar

2011-10-10 @ 09:34:09
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Postat av: Emelie

Kan du möjligtvis ha träffat en tysk läkare? För läkaren jag träffade via akuten sa också exakt samma sak till mig, att spiralen var boven i dramat ;P

Men nej, ingen mer spiral för min del. Hädanefter tar jag gladeligen hormoner igen!

2011-10-10 @ 10:04:39
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Postat av: Emelie

Vad skönt! Något mindre att oroa sig över i alla fall då. Jag känner mig också rätt sliten trots att jag inte ens varit i närheten av samma pärs som dig. Smärtan är mindre men magen ser ut som den gjorde när jag var gravid i vecka 14 :P Det var så pass att dom på akuten frågade om jag nyligen fått barn, haha.

Ja, han var jättebra även om man kanske inte hörde exakt allt han sa... Vi får hoppas på att vi båda bättrar på oss nu :)

2011-10-10 @ 12:10:38
URL: http://trytoreadmymind.blogspot.com
Postat av: Maria

Oj. Vilken tur att du åkte in då du gjorde. ibland undrar man om vissa läkare borde vara det!! Skönt att du börjar må bättre!!

2011-10-12 @ 19:58:26
URL: http://iamiamaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0